| |
Het beeldje van St. Geertruid: een bezielde figuratieve vuursteen met
gegraveerde symbolen.
Begin
negentiger jaren vond ik (Marius Meulenberg) op de Kaap bij St. Geertruid
een kleine vuursteenknol met in de cortex groeven die mij
opzettelijk gemaakt leken. Het is een door de natuur gevormde figuratieve
steen, die lijkt op een persoon die op een kubus zit. In het verleden vond
iemand deze antropogene (op een mens gelijkende) vuursteen
belangrijk genoeg om er o.a. drie symbolen op te graveren, te weten: een V
op de borst, een waaiervormige tri-line op de hals en een V op het
achterhoofd. |
|
|
|
|
|
|
|
Tri-line
|
|
Liggend V-symbool
|
|
Staand V-symbool
|
|
Uit tien verschillende onderzoeken blijkt dat deze symbolen zijn gegraveerd.
Waarschijnlijk zijn de graveringen gemaakt tijdens de Bandkeramiek
(5500-4900 v. Chr.). Gezien de vorm van de dwarsdoorsneden kan
gegraveerd zijn met een benen kammetje dat Bandkeramiekers gebruikten voor
het versieren van aardewerk. Dr.
Annine E.G. van der Meer is een vooraanstaand godsdiensthistorica en
symbooldeskundige.
Zij is van mening dat men het beeldje van St. Geertruid
vroeger mogelijk heeft gezien als bezield door een godin of een voormoeder die
in verbinding staat met de Grote Moeder. Bezielde stenen horen bij natuurgodsdiensten.
Gedurende de prehistorie moet men ook in Nederland talloze van deze figuratieve
stenen hebben gekend. Maar ze zijn nooit als zodanig herkend door de
archeologen.
|
Zeer
bijzonder bij dit beeldje is ook, dat de symbolen aangeven wie deze steen
bezielde.: de Vogelgodin. Een godin die o.a. werd vereerd op de Balkan.
Vanuit dit gebied koloniseerden de Bandkeramiekers Limburg. Dit is
maatgevend voor de unieke, religieus culturele waarde van het beeldje. Het beeldje
is ook wat
betreft vernieuwing baanbrekend. Een beeldje dat, met alle respect voor
andere vondsten, voor ons erfgoed belangrijker is dan de bekende
kunstuitingen in musea.
|
|
Mede om die reden heb ik de minister van OCW
gevraagd het mogelijk te maken dat er een objectief oordeel wordt gegeven over het belang van het beeldje van St. Geertruid en over de
wenselijkheid dit beeldje te beschouwen als deel van ons erfgoed. Naar
aanleiding van haar advies hebben twee wetenschappers van naam gereageerd op
mijn verzoek een objectief oordeel te geven. Dit heeft voldoende
duidelijkheid geschapen om mijn onderzoek af te sluiten. Als mijn boek
over het beeldje van St. Geertruid is afgerond, kunt U hiervan kennisnemen.
|
Omdat
het publiceren in vaktijdschriften slechts beperkt mogelijk blijkt,
zijn de hoofdzaken van mijn onderzoek nu ook te lezen op YouTube kanaal
Beeldje St. Geertruid. In zes video's van ca. 5 minuten, wordt na een
introductie ingegaan in gegaan op de graveringen, de datering, het
graveerinstrument, bezielde stenen en de Vogelgodin.
Zie YouTube:
Beeldje
St. Geertruid. Daarmee wordt het
onderzoek goed toegankelijk voor iedereen.
|
|